„Král“ českého trialu, Vlasta Čiháček, se podělil o své zkušenosti. V rozhovoru nám poskytl pár tipů pro začínající trialisty.
1. Jaké jsou kategorie v trialu?
Ahoj, Trial je kategoriemi doslova prolezlí. Hlavní jsou samozřejmě Elitní kategorie, které jezdím já. Mou prioritou je kategorie ELITE 26“, která je ve světě nejobsazenější a je zde největší výkonnostní konkurence. Jedná se vlastně o klasická horská kola. Občas se objevím i na malém kole v kategorii ELITE 20“. Dále tu jsou dvě Juniorské kategorie, ženy a cca 6 mládežnických kategorií, které však mají oddělené světové i národní soutěže (až na vyjímky).
Pro začínající jezdce jsou na ČP a Trial cupu připraveny navíc kategorie HOBBY (pro úplné začátečníky) a EXPERT (pro pokročilé jezdce).
2. V kolika letech mohu ještě začít, abych se dostal/a na vrcholovou úroveň?
Pokud to beru ze svého pohledu tak já začínal v 15-16-ti letech. Pokud se člověk bude věnovat denně tréninku, bude mít dobrý fyzický základ a kolem sebe jezdce, od kterých se může učit a odkoukat co se dá, tak se dá začít i v 18-ti. Trial je ale krásný v tom, že se na něj může vrhnout prakticky kdokoliv a dostat se na výbornou úroveň, aniž by závodil.
3. Jaké jsou v trialu soutěže?
U nás se jezdí klasický cyklistický systém Český pohár, nejtěžší závod sezóny Mistrovství ČR, volnější seriál Trial cup, Cyklotrialové hry mládeže. Občas se objeví mimofederační závod, který je náročnější než samotné MČR a dá se říci i prestižnější. Záleží, jestli mám myšlenku a chuť jej zorganizovat :-)
Ve světě se kromě mistrovství světa a Evropy jezdí asi nejprestižnější seriál závodů – Světový pohár – který je základem pro takzvaný UCI ranking. Je to žebříček jezdců, kteří se jej účastní a kde se mě podařilo dosáhnout na první 15-tku v celkovém hodnocení.
4. Jak vysoké jsou náklady spojené s trialem?
Pokud se Trialu chce jezdec věnovat na tréningové úrovni a nejezdit závody, tak stačí koupit kolo (investice za kvalitní stroj kolem 15-50.000,-), helmu a rukavice. No a dát si něco stranou na díly, když se občas něco rozbije.
Na top úrovni je dobré mít sebou na závody buď 1 kolo a hromadu dílů, nebo jako já jít cestou tréninkového a závodního kola. Protože jednou za čas vyrazím i na malé kolo, tak mám i 20-ti palcový speciál. Dobrá je příprava na XC kole, na kterém občas jezdím i exhibice a protože se částečně věnuji i Enduro Trialu, tak mám i Enduro kolo. Tedy budu mít až jej dostanu znovu zapůjčeno od partnera :-)
- Kolik zainvestuji do sportovních pomůcek?
Pokud chci základní výbavu tak 2-3 tisíce (helma, rukavice – boty počítám má každý). Pokud chci vypadat dobře a mít top věci, tak do deseti tisíc se vejdu také.
- Kolik mě bude stát kurzovné?
Jezdit s Trialistama nestojí nic. Pokud chcete chodit například na tréninky Trial klubu Mraveniště, připravte si 200,- za dvouhodinu. Připravujeme i tréninkové kampy, kde se cena určí dle počtu dnů a frekvenci tréninků.
5. Kde jsou nejlepší podmínky pro trénování, kde najdu trenéra, vhodný klub k trénování?
Trial nezná slovo nejlepší podmínky, pokud se bavíme o začíná se sportem. Začít se dá stejně dobře na vesnici, jako ve městě. V přírodě, nebo na umělých překážkách. Nejsou potřeba speciální parky apod..
Pokud už to člověk myslí vážně, tak si buď vybuduje vlastní trialové místečko z palet, trámků, betonů, nebo najde ve městě zídky, schody a další překážky. Pokud máte štěstí jako já, tak máte v dosahu les s hromadou kamenů, nebo parky s kameny a umělými překážkami všude kam oko dohlédne.
Začít s Trialem je jednoduché. Stačí vzít do ruky jakékoliv kolo a trénovat stání na místě, výjezd obrubníčku, přejezd klády na zemi. Dalším krokem je kontaktování nějakého Trialisty, zkouknutí videí, návštěva tréningu a pak to zájemce zaujme tak koupit starší kolo a začít drtit pořádně každý den. Pokud někdo hledá organizované tréninyy narazí na problém, kde a s kým. Kluby v ČR většinou organizují tréninky pro děti a mládežníky. Já jako profesionální jezdec jezdím 5-6 do týdne a řada amatérských jezdců také, čili nejlepší volbou je domluvit se napřímo s námi a prostě přijít na trénink, okouknout co se jezdí, zeptat se a zkoušet, zkoušet, zkoušet. Pokud se nějaká zájemce najde (v Trialu je to skutečně bez rozdílu věku), tak napište na můj teamový mail, nebo na facebook stránky serveru cyklotrial.cz, kde se vám dostane rady a pomoci. Pokud jste Praha, Říčansko a okolí, tak stačí najít mě, nebo kluky na FB a něco vykoumáme. Ostatním mohu doporučit někoho z okolí, nebo je navést na správnou cestu.
6. Jak často bych měl/a docházet na tréninky?
Trial je o trénování. To asi každý sport, ale u Trialu platí, že „opakování matka moudrosti“, čili 5-6x do týdne je ideální stav, 2-3x do týdne je rozumné minimum. Pokud vás to ale chytne, tak neřešíte, kolikrát týdně budete trénovat. Pokud se člověk zlepšuje, je vždycky chuť jít jezdit.
7. Kdy mohu poprvé na závody?
Já sám jel závod po roce trénování, ale je možné startovat kdykoliv. Závody jsou jen malou částí našeho sportu. Někteří jezdci na ně nejezdí vůbec, pro jiné je to střed světa. Rozhodně je dobré se potkat s ostatními jezdci, okouknout atmosféru a elitní jezdce, stejně jako hobby jezdce. Každý si projde postupně všechny kategorie. Důležité je nezaleknout se ostatních, nebo náročnosti tratě. Neznám moc lidí, co by na prvních pár závodech nejeli za plný počet trestných bodů, ale Trial o boji jezdce proti sobě a terénu. Ne proti ostatním, i když jsou vyjímky, kterým to zatím nedošlo. Ty však stačí usměrnit :-)
Díky za rozhovor.
Czech Sport Guru